سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا واردات خودرو آزاد شد؟

 

241  دستگاه خودرو در بهار 1402 به کشور وارد شد!

تیر 1402: گمرک ایران، اطلاعاتی را درباره واردات خودرو در بهار 1402 منتشر کرد. طبق این آمار، در سه ماهه نخست سال 1402، آمار انواع خودروی سواری وارد شده به کشور ذیل ردیف تعرفه 8703، تعداد 241 دستگاه و به ارزش 5.6 میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد 517.95 درصدی در تعداد و 452.03 در صدی در ارزش دلاری داشته است. 768 دستگاه نیز در حال ترخیص است.

“عمده خودروهای وارداتی شامل «آمبولانس» و خودروهای سواری با برند «ZOTYE »، «چانگان» و «بنز» بوده است.“

همانطور که متوجه شدید با توجه به اخبار ضد و نقیضی که در مورد آزاد شدن واردات خودرو به گوش ما می رسد؛ تنها 241 خودرو به کشور وارد شده است که سهم زیادی از این خودرو ها آمبولانس ها هستند.

وضعیت این خودرو ها به چه صورت است؟ چرا هیچکدومشون رو تو خیابون ها نمی بینیم؟

در بررسی اطلاعات واردات انواع خودروی سواری از ابتدای بهمن ماه سال 1401 تا 31 خرداد ماه سال 1402، مشاهده می شود تعداد 246 دستگاه خودرو به ارزش 5.4 میلیون دلار وارد کشور شده است. در این مدت عمده خودروهای سواری وارد شده به کشور توسط شرکت «پارس خودرو» با 90 دستگاه خودرو به ارزش 966 هزار دلار صورت گرفته که سهمی بالغ بر 17.96 درصد از ارزش و 36.59 درصد از تعداد کل خودروها را شامل می شود. شرکت‌های «پاکرو سبز قشم» و «مهندسی مانی مهر آب خاک» نیز پس از آن، به ترتیب در جایگاه دوم و چهارم جدول قرار دارند.

به گزارش خبرگذاری فارس:

از اول بهمن ماه 1401 تا 31 خرداد ماه 1402، بر اساس آخرین اطلاعات استخراج شده از سامانه آمار تجارت خارجی سازمان، 768 دستگاه خودرو به ارزش 12.5 میلیون دلار به دلیل عدم دریافت مجوزهای ترخیص، عدم صدور کد رهگیری بانک و یا عدم پرداخت حقوق ورودی در جریان انجام تشریفات ترخیص هستند. از این تعداد خودرو بیشترین میزان به لحاظ ارزش، متعلق به «شرکت تجارت بین المللی و پشتیبانی کرمان خودرو» به تعداد 300 دستگاه بوده است که سهمی بالغ بر 48 درصد از ارزش و 39 درصد از تعداد خودروهای سواری در جریان تشریفات ترخیص را تشکیل می‌دهد. پس از آن، «شرکت سایپا» با 327 دستگاه خودرو و با سهم 29 درصد از ارزش و 43 درصد از تعداد و «بازرگانی کوشا خودرو نگین» با 53 دستگاه خودرو، با سهم 9 درصد از ارزش و 7 درصد از تعداد در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. عمده خودروهای سواری در جریان تشریفات ترخیص طی مدت مورد بررسی، متعلق به گمرکات «شهید باهنر بندرعباس»، «غرب تهران» و «تهران امور واردات» به ترتیب با سهم های 48، 30 و 7 درصد از ارزش دلاری خودروها بوده است.

تعرفه واردات خودرو

تعرفه گمرکی واردات خودرو

به گزارش همشهری آنلاین: به گفته جلال رشیدی کوچی تعرفه واردات خودرو باید متعارف تعیین شود!

با توجه به تاثیر واردات خودرو بر بازار داخلی پیش بینی می شود که تعرفه ی واردات خودرو های خارجی با توجه به قیمت آن ها متفاوت می باشد. به این صورت که اگر شما قصد وارد کردن خودروی گران قیمت را داشته باشید باید تعرفه گمرکی بیشتری پرداخت کنید به این صورت که اگر قصد وارد کردن خودرویی با قیمت 100 هزار دلار را دارید باید تعرفه گمرکی 100 درصدی را پرداخت کنید که به این شکل قیمت خودروی 100 هزار دلاری در داخل کشور بیشتر از 200 هزار دلار براورد می شود.

به همین شکل فردی که قصد وارد کردن خودرو 10 هزار دلاری دارد باید 10 درصد مبلغ آن را به عنوان تعرفه گمرکی پرداخت کند.

جدول تعرفه واردات خودرو:

 

ویرایش
حجم موتورتعرفه گمرک
کمتر از 1000 سی سی 20%
1001-1500 سی سی 70%
1501-2000 سی سی 95%
2001-2500 سی سی 135%
2501-3000 سی سی 165%
بیشتر از 3000 سی سی 175%

با این اوصاف به عنوان مثال خودرو BMW X6 2024 با حجم موتور 3000 سی سی با با قیمت حدودی 75000 دلار بعد از ورود به ایران با توجه به جدول تعرفه گمرکی با احتساب قیمت دلار 50000 تومان قیمتی معادل 10 میلیاد تومن خواهد داشت. این محاسبات بدون در نظر گرفتن موارد زیر می باشد:

 

سایر هزینه هایی که برای واردات خودرو به ایران باید در نظر گرفت:

  • 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده کالاهای وارداتی (از جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)
  • یک درصد حقوق ورودی به‌عنوان عوارض هلال احمر
  • عوارض پسماند نیم در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی
  • عوارض واردات خودروهای بنزین‌سوز و هیبریدی به میزان 10 درصد ارزش گمرکی
  • عوارض ریالی واردات مینی بوس و اتوبوس و کامیون و تریلر و سواری
  • عوارض واردات خودروهای سواری به میزان 5 درصد ارزش فوب
  • درصورت واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی، 2 درصد مالیات علی‌الحساب
  • هزینه استاندارد معادل 8 در هزار ارزش cif گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیص‌شده یا یک‌و‌نیم ( 1.5) درصد ارزش خودرو
  • (10) درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شماره‌گذاری (عوارض راهنمایی‌ورانندگی)
  • سه درصد ارزش گمرکی در هنگام شماره‌گذاری
  • هزینه نقل‌وانتقال دارایی عوارض شهرداری هنگام پلاک بسته به نوع خودرو

با این اوضاع آیا وقت مناسبی برای خرید خودرو داخلی می باشد؟

برای بررسی این موضوع، باید به چند واقعیت مهم توجه کنیم. در بهترین وضعیت، تنها 70 هزار خودرو وارد کشور می‌شود و واردات خودروهای خارجی تنها یک هفتم از میزان تولید داخلی خودروها را تشکیل می‌دهد. به علاوه، برخی از کارشناسان معتقدند که واردات خودرو ممکن است برای مدت محدودی تاثیر بگذارد، اما تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی ندارد، زیرا ارزش خودروهای وارداتی بین 10 تا 20 هزار دلار است.

بنابراین، نمی‌توان ادعا کرد که واردات خودروهای خارجی تنها عامل افزایش قیمت خودروهای داخلی است. عوامل دیگری همچون تورم، ارزش ارز، تعرفه‌های وارداتی، و نرخ سود شرکت‌های تولید کننده خودرو می‌توانند به قیمت خودروهای داخلی تاثیر بگذارند. بنابراین، برای درک بهتر علل افزایش قیمت خودروهای داخلی، نباید فقط به واردات خودروهای خارجی توجه کرد، بلکه باید عوامل دیگری را هم مورد بررسی قرار داد.

یکی از موارد دیگری که ممکن است بر قیمت خودروهای داخلی و خارجی تأثیر گذارد، نوسانات ارز است. با این حال، باید توجه داشت که در واقع این تأثیر ممکن است برای خودروهای خارجی بیشتر از خودروهای داخلی باشد. همچنین، افزایش قیمت دلار تنها یکی از عواملی است که ممکن است بر قیمت خودروهای خارجی تأثیر بگذارد و در نظر گرفتن تنها این عامل، نمی‌تواند به‌تنهایی دلیل افزایش قیمت خودروهای خارجی را توضیح دهد.

همچنین، باید توجه داشت که افزایش قیمت دلار ممکن است در برخی مواقع در کنار کاهش قیمت فلزات و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید خودرو، باعث کاهش قیمت خودروهای خارجی شود.بنابراین نباید صبر کرد چرا که قیمت خودرو ها با دلار تغییر می کند…

تاثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو های داخلی

این مقررات بر بازار خودروهای فرسوده وارادتی تاثیری نخواهد داشت و این واردات تاثیری بر خودروهایی مانند سانتافه، بنز و بی ام و و محصولات شاخص هیوندای، کیا و تویوتا نخواهد داشت. بازار خودروهای مونتاژی چین تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت و با سودآوری خوب بدون خطر باقی خواهد ماند. فقط خودروهای کوچک وارداتی قدیمی مانند هاچ بک و خودروهای مونتاژی کوچک و خودروهای جدید داخلی مشمول این آیین نامه شده و قیمت آنها کاهش می یابد.

در این میان به ویژه خودروهای کره ای که پس از اجرا مونتاژ می شوند و خودروهای کره ای وارداتی ژاپنی بیشترین تاثیر را در کاهش قیمت خواهند داشت. خودروهای داخلی نیز اندکی تحت تاثیر این آیین نامه قرار خواهند گرفت. در بازه قیمتی 350 تا 600 میلیون دلار، محصولات بازار بیشترین تاثیر را خواهند داشت، در حالی که محصولات پایین تر تاثیر کمتری خواهند داشت.

تاثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو های چینی:

واردات خودرو به بازار ایران می‌تواند تأثیر زیادی بر قیمت خودروهای چینی داشته باشد. در صورتی که واردات خودرو از کشورهای دیگر باشد، این موضوع می‌تواند باعث افزایش رقابت در بازار خودرو شود و در نتیجه، قیمت خودروهای چینی نیز کاهش یابد. به علاوه، در صورتی که واردات خودرو از کشورهایی با بازار خودرو بهتر و پیشرفته تر باشد، مصرف‌کنندگان می‌توانند به سمت خرید خودروهای وارداتی با کیفیت و بازارپسند تر متمایل شوند و این نیز می‌تواند باعث کاهش درخواست خرید خودروهای چینی در بازار شود.

به همین دلیل، می‌توان گفت که واردات خودرو از کشورهای دیگر به قیمت خودروهای چینی تأثیر مهمی دارد. اما در حال حاضر با توجه به بازار خودرو در ایران می توان این را قطعی گفت که قیمت خودرو های چینی فعلا کاهشی نیستند و با همان قیمت به فروش می رسند.

شرایط واردات خودرو شخصی دست دوم چیست؟

شرایط و محدودیت‌های واردات خودروهای کارکرده به کشور، شامل محدودیت عمر کارکرد کمتر از 5 سال است. با این حال، برای خودروهایی که از کشورهایی با استانداردهای کمتر صادر شده‌اند، ممکن است این محدودیت‌ها مستثنا شوند. در هر صورت، از واردات خودروهای کارکرده باید با رعایت استانداردهای لازم و تأییدیه سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست، اطمینان حاصل شود.

همچنین، باید توجه داشت که سطح کیفیت خودروهای کارکرده خارجی، در برخی موارد بهتر از خودروهای داخلی است، اما همچنان باید از رعایت استانداردهای لازم اطمینان حاصل کرد. بنابراین تنها خودروهایی می توانند به داخل کشور وارد شوند که از سال 2018 به بعد تولید شدند و توانستند استاندارد های لازم را دریافت کنند. اما شرایطی که باید متقاضی نسبت به آنها توجه داشته باشد عبارتند از:

  • متقاضیان باید مدارک لازم برای واردات خودرو مانند کارت بازرگانی و حساب وکالتی را آماده کرده باشند.
  • متقاضی باید گواهینامه رانندگی داشته باشد.
  • متقاضی نباید سابقه خرید خودروی صفر از بورس کالا یا خودروسازان داخلی در 48 ماه گذشته را داشته باشد.
  • متقاضی نباید در طرح‌های فروش خودرو بورس کالا یا خودروسازان داخلی ثبت‌نام کرده باشد. در صورت ثبت‌نام متقاضی در این طرح‌ها، اجازه خرید خودروی وارداتی از او گرفته می‌شود.
  • متقاضی تا زمان تحویل خودروهای خارجی نباید پلاک فعال انتظامی داشته باشد.

برای ثبت‌نام در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی، باید حساب وکالتی در یکی از بانک‌های معرفی شده داشته باشید.

زمان ثبت‌نام هیچ تاثیری روی اولویت‌بندی تخصیص خودرو نخواهد داشت. فرایند تخصیص خودرو خارجی با قرعه‌کشی انجام می‌شود.

متقاضیان واجد شرایط واردات خودرو شخصی دست دوم یا صفر کیلومتر باید مبلغی را به‌عنوان پیش‌پرداخت و به‌صورت علی‌الحساب پرداخت کنند. مبلغ علی‌الحساب، 500 میلیون تومان است و باید در حساب وکالتی متقاضی موجود باشد. این مبلغ تا زمان تحویل خودرو بلوکه (مسدود) می‌شود.

مدارک لازم برای واردات خودرو به داخل کشور چیست؟

هنگامی که در سامانه ثبت نام می کنید باید حتما مدارک زیر را برای وارات خودرو داشته باشید:

  • کارت بازرگانی برای واردات خودرو
  • داشتن گواهینامه معتبر و غیرفعال
  • مدارک هویتی و شناسایی
  • حساب وکالتی نزد یکی از بانک‌هایی که مجاز برای افتتاح حساب وکالتی هستند

واردات خودرو در منطقه آزاد

منطقه آزاد تجاری، منطقه‌ای است که در برابر قوانین و مقررات معمول تجاری مزایایی دارد. در این منطقه، برخی از قوانین مثل معافیت مالیاتی، حذف هزینه‌های گمرکی و تسهیل در امور اداری، برای تجار فراهم شده است. اما بزرگ‌ترین مشکل این منطقه، ورود بی‌قید و شرط کالا به آن است. خودروهای مدرن به‌راحتی وارد این منطقه می‌شوند، اما خروج آن‌ها از این منطقه به همین راحتی نیست. شرط ورود خودرو به این منطقه، اقامت در آن حداقل به مدت سه سال است. مجوز ورود خودرو، حداکثر شش ماه اعتبار دارد. بنابراین شما باید پیش از ورود خودروی جدید به منطقه، خودروی وارداتی قبلی خود را از محدوده و منطقه خارج کنید. برای مالکان خودروهای پلاک منطقه آزاد، میزان پیمایش مجاز خودروهایشان نیز مهم است.

 

آینده بازار خودرو را چگونه تصور میکنید؟ برای ایتی سایپا کامنت بذارید و دیدگاه خود را در مورد واردات خودرو و تاثیر آن بر بازار داخلی بنویسید. برای خرید اقساطی خودرو های سایپا با شرایط ویژه نیز می توانید به این صفحه از سایت etsaipa مراجعه کنید.